Discursul lui KARIM RASHID la Gala RIDA 2023 „Shaping a Better Life”

Pe 10 mai ne-am întâlnit cu comunitatea arhitecților și designerilor de interior din România în București, la showroom-ul Delta Studio Cotroceni, pentru a participa la unul dintre cele mai așteptate evenimente de design interior ale anului – Gala RIDA 2023.  La eveniment am premiat cele mai bune proiecte înscrise în Competiția RIDA și totodată am celebrat mult-așteptata lansare a Albumului Lifestyle Design Interior 2023, ajuns la cea de-a 7-a ediție.

Karim Rashid a semnat încă odată coperta Albumului Lifestyle Design Interior. La eveniment a ținut un discurs intitulat “Designul Interior – Shaping a better life” și ne-a oferit un moment marcat de idei și observații despre formă și culoare, design, filozofie și viață, o scurtă epopee a creației ca act definitoriu al existenței umane.

„Sunt încântat că RIDA – Asociația Designerilor Interiori din România m-a invitat, la fel și DALET și Delta Studio, așa că le mulțumesc, altfel nu aș fi fost aici și mă simt foarte recunoscător. Iubesc designul, dar și mai important iubesc când este o adunare legată de design, pentru că atunci când este o adunare, putem să vorbim despre subiect într-un mod mai riguros. Cred că realitatea este în momentul în care trăim acum nu mai vorbim prea mult despre subiect. Aproape s-a trasformat în totul e practică, nimic nu mai e teorie și vă spun că în urmă cu 30 – 40 de ani designul era totul teoretic și chiar mai puțină practică.  Acum totul este despre construim, construim, construim, și de multe ori construim cu spor, dar de fapt nu criticăm sau vorbim despre ce facem în mod real.”

„Deci, ce este designul? Când este ultima dată când v-ați pus această întrebare? Ce este designul? Și care este definiția designului? Știm care este definiția? Pentru că trăim într-o lume care acum devine atât de condusă de imagini, încât trecem prin literalmente zeci de mii de imagini și poze zilnic. Știați că în sunt cloud 1.4 miliarde de imagini generate zilnic. 1.4 miliarde, deci dacă tu faci o poză acum este doar una din 1.4 miliarde. Este un fenomen destul de interesant, când te gândești. Sunt părți bune și părți rele la ideea asta de imagine.

Imaginea e un fenomen frumos pentru că ce facem este că devenim foarte bine educați, sensibili, ai putea spune critici la ceea ce vedem, pentru că cu cât vezi mai mult cu atât poți devi mai critic. În același timp, când totul este dictat de imagine, nu mergem mai adânc în muncă, în spațiu, în mediu, în practică, în proces și vedem doar imaginea. Iar acum știm, și nu vreau să vorbesc despre asta pentru că este un subiect în sine, dar acum știm cu inteligența artificială că imaginea o să ne depășească pe noi. Imaginile vor devein mai bune decât noi.”

„Cum a început designul? Cuvântul design vine din revoluția industrială; acum 200 de ani, Dresda – Germania, în Anglia – Bath, în America. Mai mult sau mai puțin aceste 3 forțe au început să dezvolte mașinării mecanizate pentru a produce obiecte în masă. Gândiți-vă înainte de asta cum erau produse obiectele – produsele erau făcute de mână, totul era făcut de mână. Știți cine am putea spune că a inventat noțiunea de produse în serie – Egiptul antic, pentru că aveau un artizan, un meșter care făcea o urnă apoi aveai o linie de 30 sau 40 de muncitori care copiau urna. Așa că, într-un fel, poți spune că erau mașinăria. Deci de fapt, într-un fel, ideea producției în serie, producție în masa, începe acum mii de ani. Dar s-a întâmplat real în timpul revoluției industriale. Atunci am decis că putem să construim mașinării care să poată înlocui mâna. Acum uitați-vă la lumea în care trăim astăzi.

Undeva la peste de 90% din obiectele lumii sunt produse de o mașinărie și dacă te gândești, dacă ai o mașinărie, ca prototiparea rapidă, precizia acestei mașinării este la 30 de decimale de acuratețe. Este imposibil ca mâna unui om să înlocuiască asta, este imposibil și orice putem să facem cu mâna va fi înlocuit de o mașinărie. Nu există nici o îndoilă, nu poate fi un argument. Există o foarte mică, ceea ce aș numi Bourjois, clasa mijlocie superioară, o mișcare de oameni care se ocupă cu meșteșugul, care cred că meșteșugul renaște. Meșteșugul nu renaște. Așa cum oamenii spun, oh discurile de vinil revin. E doar un trend mic, în realitatea volumul de muzică cumpărată, discul de vinil este 0,1%.”

Așadar, revenind la imagine, dacă te uiți mereu la imagini… Da, Apropo, dați-mi voie să mă întorc un pas, fără să sun academic. [the – sign] – [design], deci etimologia germană a cuvântulu vine din revoluția industrială, the sign (semnul) – programul. Mâine ca architect te întâlnești cu un client, primești un brief, brief-ul este the sign (semnul) – programul, și tu apoi creezi ipoteza, potențialul care poate fi făcut pentru a găsi soluția cea mai bună. Deci în realitate pentru 250 de ani am spus că designul este rezolvarea problemelor, apoi am intrat într-o fază pe care am numit-o forma urmărește funcțiunea.

Forma urmărește funcțiunea, funcțiunea la vremea aceea era considerată funcția mecanică, deci cumva avea sens. […] Semantica asta e forma urmărește funcțiunea, deci obiectul trebuia să-ți vorbească pentru ca tu să îl înțelegi – o conexiune. […] Așa că am construit lumea bazată pe semantică, așadar forma urmărește funcțiunea s-a transformat în semantică. Dar acum s-a schimbat în ultimii 30-40 de ani în funcțiunea, aș zice eu, este experiență umană.

Și ce este experiența umană? Bineînțeles este antropometrică, este ergonomică, dar e vizuală, dar e emoțională, e chiar spirituală. Așadar funcțiunea acum se extinde și devine tot ce ne construiește și ne face cine suntem ca ființe umane – experiența. Deci designul s-a schimbat cred în această noțiune de când facem design, facem experiențe umane.

„[…]atât de mulți oameni care zic Oh eu nu cred în design. Știți de ce? Pentru că de multe ori nu funcționează. Ceea ce numim design nu funționează. Designul, ai putea spune că tot ce facem noi este proiectat. Deci de ce nu facem noi noțiunea asta, ideea asta, să facem lumea mai bună, să ne oferim experiențe mai bune? Pentru că la finalul zilei, Ettore Sottsass architect-guru italian, cu care am studiat, mi-a spus odată acum 30 de ani: Nimic nu are nevoie să existe pe această planetă, decât dacă ne oferă o experiență bună. Iubesc asta. Asta ne întoarce la profesia asta. Este profesia asta design interior sau este decorațiune interioară?

Ne ducem la noțiunea asta de decorațiune de interior și design de interior. Asta este definiția mea. Designul interior este concentrat pe experiența umană. Decorațiunea este să specifici lucruri pentru a umple spațiul. Și de cele mai multe ori, mulți dintre noi decorăm nu facem design. Acum definiția designului versus stil, ce este silul? Italienii numesc designerii de modă – stiliste și îi numesc pe designeri – architecti. Și de ce fac diferențierea?

Pentru că istorie educației în modă era să te uiți înapoi pentru inspirație, la design, te uiți acum pentru inspirație ca să modelezi viitorul. Pentru că dacă o să faci design acum, o să modelezi viitorul, nu-i așa? Dacă eu fac un design pentru un scaun bun, poate modela 50 de ani de experiențe umane. Dacă proiectez o clădire, poate sta aici pentru 200 – 300 de ani. Așadar dacă vrei să faci o clădire și o să urmărești un trend minor n-o să aibă nici un fel de longevitate.

Există o pletură de materiale frumoase. E uimitore cantitatea de materiale, de placaje. […] Încât tu ca designer acum poți să te duci să alegi lucruri care merg bine, care au performanțe înalte, dar în același timp care zic și vorbesc despre despre lucrurile despre care tu vrei să vorbești. Pentru că vrem să comunicăm ceva, nu? Vrem să creem frumusețe, vrem să creem emoție și nu putem neglija frumusețea, pentru că frumusețea este parte integrantă a existenței umane. Și am fost obsedați de frumusețe de 10 mii de ani.”

Ți-a plăcut
articolul?

Distribuie pe